Uruguay’daki Laguna Garzón Köprüsü her ne kadar dairesel olsa da, bir kavşak değil. İki yarım daire biçiminde tasarlanan köprünün her iki tarafında tek istikametli yollar bulunuyor ve köprü, yuvarlak beton direkler üzerinde duruyor. Köprünün emeli, şoförlerin lagünü rahatça geçmelerini sağlamak; zira evvelce bunu motorlu sallarla yapmaları gerekiyordu.
Köprü, dünyaca ünlü pek çok yapıyı tasarlayan Rafael Viñoly Architects tarafından tasarlandı. Bu firmaya ilişkin öbür dikkat cazip projeler ortasında New York’taki 432 Park Avenue, Tokyo’daki Japonya Ulusal Stadyumu ve Londra’daki “Telsiz Bina” lakaplı 20 Fenchurch Street yer alıyor.
Dezeen’in haberine nazaran, lagün köprüsünün inşası 10 milyon dolara mal oldu ve köprüde 450 tondan fazla çelik, 40 kilometre uzunluğunda germe kablo ve 3.500 metreküp beton kullanıldı. 2015 yılında tamamlanan köprü, yaklaşık bir yıl süren çalışmalar sonucunda hayata geçti.
ÇOK ÇEŞİTLİ KUŞ CİNSLERİNİN YUVASI
İlk bakışta köprünün bu formunun gereksiz olduğu düşünülebilir, lakin bu tasarım epey özel gayeler doğrultusunda oluşturulmuş.
Öncelikle, Garzón Lagünü, Şili flamingosu ve çeşitli plover tipleri üzere pek çok kuş tipine mesken sahipliği yapan, Uruguay’daki 22 değerli kuş ve biyolojik çeşitlilik alanından biri olarak kabul ediliyor. Birebir vakitte, Darwin’in kara kurbağası üzere kuşağı tükenmekte olan amfibiler ve ülkenin parçalanmış kıyı kumul ormanlarının en büyük kalıntıları da bu bölgede yer alıyor.
Bu sebeple, etraftaki ekosisteme, bilhassa suya en az ziyan verecek bir köprü tasarımı oluşturulması büyük ehemmiyet taşıyordu.
SUDAKİ GÖLGELENME MÜDDETİ AZALIYOR SUYA DAHA ÇOK GÜNEŞ GİRİYOR
Rafael Viñoly Architects’in web sitesinde açıkladığı üzere, “Köprünün iki yolu başka tutularak, güneşin gökyüzünde hareket ettiği süreçte su yüzeyindeki rastgele bir noktanın daima gölgelenme mühleti azaltılıyor ve gölgenin etkilediği alan en aza indirgeniyor. Bu sayede suya daha fazla ışık girişi ve ışığın su sütununda daha uygun dağılması sağlanıyor.”
YAVAŞLATMA HEDEFİ DA TAŞIYOR
Köprü tıpkı vakitte insanların suratlarını yavaşlatmalarını da sağlamak gayesiyle tasarlandı.
“Mimarinin nispeten dar dönüş yarıçapı, araçların köprüden geçerken kıymetli ölçüde yavaşlamasına neden oluyor ve şoförlerin bölgenin doğal hoşluklarını fark etmelerini teşvik ediyor” diye belirtiyor mimarlık firması.
Üstelik görünümün tadını çıkarmak için araç kullanmanız gerekmiyor. Trafik yollarının iki yanında bulunan yaya yolları, köprünün ortasındaki açıklığa ve etrafına erişim sağlıyor. Burada ziyaretçiler oturabilir, balık tutabilir ve görünümün keyfini çıkarabilir.